Продовжу тему різних методик досягнення успіху, і сьогодні більш докладно розгляну хто такий ментор, як він працює, і чим може допомогти своєму протеже. Останнім часом менторство є досить поширеною практикою, тому розбиратися в цій темі буде не зайвим, і хто знає, може бути саме з вас вийде чудовий ментор.
Трохи раніше я вже описував, що таке менторство, менторинг – у цій статті ви можете ознайомитися з цим явищем в загальному плані. Коротко повторю загальну суть.
Менторинг – це поглиблений процес наставництва, при якому більш досвідчений, ніж людина допомагає менш досвідченому прийти до поставленої мети. Найчастіше з менторством можна зіткнутися в трудових колективах, де керівник призначає ментора для нового співробітника, щоб той зробив з нього кваліфікованого кадру.
Сьогодні я хочу поговорити про те, хто такий ментор, якими якостями він повинен володіти, як він виконує свою роботу.
Хто такий ментор?
Взагалі, поняття “ментор” відбувається від давньогрецької міфології, де так звали одного Одіссея, якого той залишив доглядати за своїм господарством, оберігати дружину Пенелопу від настирливих кавалерів і виховувати сина. З якихось пір цим словом стали позначати старшого досвідченого наставника, доглядальника за більш молодими, недосвідченими підопічними. Пізніше, від цього імені пішла і поняття “менторинг”.
Отже, ментор – це одна із сторін менторинга – людина, що виконує наставнические функції по відношенню до іншої сторони, яку прийнято називати “протеже”. Ментор – це людина, що поєднує в собі функції цілого ряду різнопланових спеціалістів. Розглянемо, що ж це за фахівці.
Ментор – це професіонал. Насамперед, ментор має бути успішним професіоналом у тій справі, якій він буде навчати своїх протеже. Чоловік, який сам не домігся потрібних результатів в чому-небудь, ніяк не зможе стати ментором в цьому напрямку.
Ментор – це вчитель. Ментор повинен володіти здібностями до викладацької діяльності, не тільки мати необхідні знання і навички, але і вміти грамотно донести їх до свого протеже.
Ментор – це тренер. тобто, людина, яка навчає не тільки теоретичним, а й практичним основам конкретної справи. Показує, як це робиться, на власному прикладі, і слідкує за тим, щоб учень правильно повторював його дії.
Ментор – це консультант. В процесі своєї роботи з протеже ментор постійно здійснює функції консалтингу: підказує, як краще вчинити в тій або іншій ситуації, які стратегії і тактики вирішення питання більш вірні і грамотні з правової, фінансової та інших точок зору.
Ментор – це наставник. Одна з ключових ролей або функцій ментора – це саме наставництво. Тобто, повний супровід свого протеже до поставленої мети, допомога, поради, рекомендації і т. д.
Ментор – це психолог. Саме так, оскільки протягом своєї роботи він може і розмовляти по душам зі своїм протеже, допомагати йому позбутися страхів, подолати нерішучість.
Ментор – це коуч. В якомусь плані ментор виконує і функції коуча, оскільки допомагає своєму протеже розкрити свій внутрішній потенціал, знайти в собі приховані таланти і можливості для досягнення поставлених цілей.
В цілому, ментор – це поєднання всіх перерахованих вище фахівців.
Робота ментора. Як працює ментор?
В одній з попередніх статей я писав, що в будь-якій новій для себе справі людина проходить 4 стадії навчання: від неусвідомленої некомпетентності до несвідомої компетентності. Так ось, якщо коротко, то завдання ментора супроводити свого протеже від першої до четвертої стадії. Тобто, зробити з людини, який навіть ще не розуміє, що він нічого не розуміє, справжнього професіонала, який буде виконувати певну роботу “на автоматі”: неусвідомлено і якісно.
На самому початку взаємодії ментор оцінює потенціал свого протеже і ставить за кінцеву мету, до якої він повинен привести його за встановлений час. Далі ментор спочатку дає учневі теоретичні знання, потім демонструє їх практичне застосування на особистому досвіді, потім пропонує учневі самостійно виконувати тематичні завдання, контролюючи їх виконання та оцінюючи ефективність.
Менторинг, як і коучинг, проводиться сесіями, періодичність і частота яких може бути різною, в залежності від ситуації. Сама протяжність взаємодії ментора і протеже теж може бути різною, виходячи з поставлених цілей і реального терміну їх досягнення. Ментор може працювати з протеже як очно, так і за допомогою електронних комунікацій: по телефонній або відео – зв’язку.
Як стати ментором?
Стати ментором не так просто, і далеко не кожній людині під силу ця складна і відповідальна робота. Адже для цього необхідно, по-перше, бути професіоналом у своїй справі, якій ви збираєтеся вчити інших, по-друге, володіти якостями всіх тих фахівців, яких я перерахував вище.
Ментор – це спеціалізація, яку можна одержати у вищих навчальних закладах. Проте, є дуже обмежена кількість приватних шкіл, в яких допомагають бажаючим стати менторами, проводяться різні курси та семінари для менторів, які допомагають їм підвищити свою кваліфікацію.
При цьому не можна сказати, що заплативши гроші за навчання (а воно коштує чимало), будь-яка людина зможе стати ментором. Це як раз той випадок, коли цінується, в першу чергу, не диплом про освіту, а реальні здібності і навички менторинга, реальні результати роботи з протеже, досвід.
Навіщо взагалі ставати ментором, який у цьому сенс? На мій погляд, якщо людина зможе стати ментором, це для нього буде одночасно і професійний і особистісний ріст. Адже, навчаючи протеже, допомагаючи їм досягати поставлених цілей, ментор не тільки вдосконалює свій професіоналізм, але й отримує глибоке моральне задоволення, приносячи користь іншим людям.
До всього іншого, робота ментора непогано оплачується. Працюючи в приватному порядку, ментор може сам виставляти вартість своїх послуг, а на великих підприємствах ментори, як правило, отримують надбавки до зарплати за наставництво.
Тепер ви маєте уявлення про те, хто такий ментор, і як він працює. Сподіваюся, що ця інформація була вам корисна, можливо, ви захочете скористатися послугами ментора, а можливо, і з вас вийде хороший ментор. Як мовиться, все в ваших руках!